Wist je dat…?

1. De 90 NIET in Zweden maar in Finland werd gebouwd? In Uusikaupunki, bij Valmet.

2. Er 25.378 SAAB 90’s gebouwd zijn, waarvan er slechts 1.154 in NL verkocht?

3. Dat de 1.154 in NL geleverde 90’s zich als volgt verdelen over modeljaren en chassisnummers?:
1985 – Vanaf F6000109 – F6011803 446 stuks
1986 – Vanaf G6001059 – G6008561 451 stuks
1987 – vanaf H6000064 – H6003891 257 stuks.

4. Het laatste modeljaar van de 90 (MY87) andere klossen en aandrijfassen heeft, MAAR dat deze wijziging niet in september 1986 werd doorgevoerd (zoals je zou verwachten) maar al in maart 1986? De rest van de modeljaarwijzigingen was overigens wel zoals gewoon in september 1986.

5. De neus van de 90 zoals bekend gelijk is aan de neus van de 99, MAAR dat er wel een andere stuurkolom is gemonteerd?

6. De enige fabrieksoptie op een 90 het stalen schuifdak was, terwijl de 900 een hele lijst fabrieksopties had? Dus ook geen stuurbekrachtiging, automaat enz. leverbaar op de 90?

7. De 90 vooralsnog de laatste “betaalbare” SAAB was?

8. De laatste jaargang (MY87) in Nederland ook voor de bijrijder stoelverwarming had, de eerdere jaargangen hadden dit alleen voor de bestuurder?

9. Het patroon in de bekleding het laatste modeljaar werd gewijzigd (twee banen in het midden in plaats van voorheen drie)?

10. De carrosserie van de 90 de laatste variant is die SAAB heeft bedacht op het “Classic”-thema?

11. Het blok van een 90 minstens tot zo’n 500.000 km mee kan?

12. Het eerste modeljaar (MY85) nog geen zijknipperlichten had?

13. Het laatste modeljaar (MY87) een Pierburg carburateur had (voorheen Solex) voor o.a. een vlottere koude start?

14. De 90’s allemaal geschikt zijn voor loodvrij en LPG (geharde kleppen) in tegenstelling tot de 99’s?

15. Er twee velgbreedtes zijn geleverd: vijf inch voor de vierbakken (alleen in modeljaar 1985, in modeljaar 1986 kregen ze ook de bredere velgen) en vijf-en-een-half inch voor de vijfbakken?

16. Dat de vijfbakken altijd zijn geleverd met toerenteller, bredere velgen en voorspoiler, in tegenstelling tot de vierbakken (die een klok op de plek van de toerenteller hadden)? En uiteraard had de vijfbak een logo 5-speed rechts van de achternummerplaat (maar in MY87 verviel dit logo helemaal, ongeacht of het een vier- of vijfbak was! Dit was zo omdat in dat modeljaar de vierbak alleen nog op speciale bestelling te leveren was).

17. Dat er in Nederland alleen op speciale bestelling vierbakken geleverd
werden, en dat er maar een handjevol geweest zijn?

18. Dat de binnenverlichting in MY87 ineens in het midden zat en voorheen aan de linkerzijde?

19. Dat de vormgeving van de binnenspiegel in MY87 afwijkt van die van de voorgaande jaren (lampje nu meer geïntegreerd in de vormgeving van de steel)?

20. Dat in modeljaar 1987 de binnenverlichtingsschakelaar op de middenconsole nu geen twee maar liefst drie standen kent?

21. Dat in modeljaar 1987 de stengel aan de stuurkolom waarmee de ruitenwissers worden bediend nu niet meer met twee knikken vormgegeven, maar als één ongeknikte, schuinstaande stengel?

22. De 90 maar met één motorversie is geleverd, namelijk de twee-liter achtklepper met enkele carburateur en 100 pk?

23. Er is maar twee “aktiemodellen” geweest zijn van de 90, en dat één daarvan de Lumikko was (Sneeuwwezel). Hiervan zijn er in Scandinavië 20 geleverd waarvan er nog circa 10 bestaan. Andere bronnen melden dat er sowieso maar 10 gemaakt waren. Dit model was helemaal wit (dus niet alleen de Airflow set, de Aero-velgen en de achterspoiler en spiegels waren wit, maar ook de grille en de bumpers). Ook hadden ze allemaal een glazen schuif/kanteldak.


24. Dat het andere “aktiemodel” dat er, behalve de Lumikko in Scandinavië, in NL ook nog de zogenaamde “Dikke 90” is geleverd. Dit was een witte of een zwarte 90, met Airflowset en een achterspoiler in carrosseriekleur, evenals de spiegels, en (meestal witte) Silverspoke velgen. De bumpers waren wel altijd zwart, standaard dus. Hij kostte hfl. 39.500,– en dat was hfl. 5.000,– méér dan de normale 90.


25. De prijs van de 90 in NL eerst met een sprong omhoog ging en toen bijna hetzelfde bleef: van hfl 31.950,– in 1985 via hfl 34.350 in 1986 tot hlf 34.950 in 1987.

26. Er op zeker moment een 900 was die goedkoper was dan de de 90!! Deze werd geïntroduceerd in de zomer van 1985, toen een vierdeurs 900 E werd aangeboden voor hfl 32.500,–. De prijs van de 90 was zich inmiddels al over de hfl 34.000,– aan het bewegen (met een vijfbak, dat wel). De 900 E was een handgeschakelde vierbak met “smallere” banden. De reden was dat men aan de vraag naar de weggevallen vierdeurs 99 wilde voldoen.

27. Het modeljaar 1985 zich ook kenmerkte door het feit dat de sticker met de kleurcode niet onder de kofferbakbodem zat maar op de linkerwielkast? En dat het het enige jaar was zonder EGR (uitlaatgasrecirculatie)?

28. Pas in modeljaar 1986 de radiovoorbereiding standaard was? Dus een antennekabel en bedrading voorste twee boxen (naar de deuren dus). Het modeljaar 1985 moest het dus zonder deze luxe stellen……………..

29. Een modeljaar loopt van september tot september? (dus modeljaar 1985 loopt van september 1984 tot september 1985).

30. Er vanaf modeljaar 1986 stijvere, gasgevulde schokdempers werden gemonteerd?

31. De Malachite-groene 90 van een forummer (www.saabforum.nl) is opgenomen in een Amerikaans kaartspel!


32. Inmiddels vier kleuren zijn van het 1/43 SAAB 90 miniatuur van Neoscalemodels, te weten Cirruswit, Malachietegroen, Kersenrood en Zilver (de laatste in gelimiteerde uitgave in Duitsland te bestellen).

33. Er in Zweden en Finland een plakplaatje naast de verlichtingsschakelaar zat met uitleg van de drie standen?

34. Voor modeljaar 1987 het gereedschapssetje onder de klep van de kofferbakbodem dit jaar wat uitgebreider was? Het schuimrubber vult nu dan ook het gehele bakje in plaats van dat er zoals voorheen een schuine hap uit was.